Boutique brand die de zaken op een boutiquewaardige wijze aanpakt. De uitmonstering. De webomgeving. De informatieoverdracht. Overdaad? Nee, een weldaad. Voor het oog. En - hoera, want dat wordt nog wel eens vergeten - ook voor de mond. Maak kennis met hun premier cru extra brut blanc de blanc. Chardonnay afkomstig van vijftig jaar oude stokken uit hun single vineyard Les Matines, gelegen in thuishaven-dorp Bèrgères-les-Vertus.
Geen boutique verder te vinden daar maar daarentegen wel weer een heel fijn adresje waar een onberispelijke foie gras wordt verkocht. En niet vanonder de toonbank maar gewoon vanuit de vitrine. Die vindt wellicht gretig aftrek omdat volgens de eigenaren van Hatt & Sönner - die overigens onberispelijk gekleed door het leven gaan; volgende keer maar eens vragen in welke boutique zij hun tailor mades halen; zie de website - het vette van de ganzenlever zo onberispelijk van repliek dienen.
Toen ik 'm proefde geen foie in de buurt. Maar dat maakte het feest er niet minder om. Verrukkelijke chardonnayvulling, beschaafde mousse, amandelzuchtje. fijne zuurbalans. Wat gebeurt er nog meer achter de komma en voor de punt? Lichte notenzweem, klein sappig vetje ondanks het ontbreken van de malo-inzet. Een millefeuillekraakje. Een lycheelaagje. De passage richting passievrucht Appelrasp. Een zuiverende frisheid tot besluit.