Duurzaam kopen: we willen wel maar doen het niet

Het aandeel wijnkopers dat gevoelig is voor de term ‘duurzaamheid’ is groot en blijft groeien. Zo’n 60 procent van consumenten wereldwijd geeft aan zich verbonden te voelen met duurzame initiatieven.

Het Britse onderzoeksbureau Wine Intelligence maakte een lijstje met: de kansen voor alternatieve wijnen in 2022 per soort. Met stip op één: natuurwijn. Daarna biologische wijn, duurzaam geproduceerde wijn en milieuvriendelijk wijn. Inderdaad, een raar rijtje. Want verderop vind je onder andere ook nog: biodynamische wijn, oranje wijn, pét-nat en vegan wijn. Alle varianten kunnen natuurwijn zijn, maar ook niet. Lastig. Kennelijk gaat het om hoe de wijn zich richting de koper typeert. Het blijft dus een beetje een appels-en-perenshow.    

Alleen, er gaapt een gat tussen wat consumenten voelen en wat ze werkelijk doen. Het kopen van die duurzame alternatieven schommelt zo rond de 30 procent. Zoals verwacht is de prijs de spelbreker. Wijn die gemaakt is met meer aandacht voor omgeving, milieu en natuur kost nou eenmaal meer. Het werk is vaak kleinschaliger, handmatig en intensiever. Maar dan heb je wél wat - in de meeste gevallen.


Bekijk hier alle verzamelde Groenvoorzieningen

Alle artikelen in de categorie:

Rianne Ogink: Oude en toekomstige wijntradities

Voor een bliksembezoek van welgeteld zesendertig uur was ik vorig weekend in Amsterdam. De leden van Pessac-Léognan appellatie waren uitgenodigd voor een proeverij georganiseerd door de “commanderi...

Wijn met autoriteit of gewoon zelfverzekerd?

Regelmatig vind ik mezelf terug in de filosofieles van de middelbare school. Mijn docent haalde een filosoof aan, al kan ik helaas nergens meer vinden welke, die stelde dat er meer overeenstemming is ...

Rianne Ogink: Cuvé Roulette

De wijnen zijn uitvergist, het zit daar waar nodig in een barrique en de kelder is weer super ‘propre’. Nu is het moment daar, we gaan blenden. Jaargang 2022 heeft rustig kunnen rijpen en is klaar...

Duurzaam kopen: we willen wel maar doen het niet

Het aandeel wijnkopers dat gevoelig is voor de term ‘duurzaamheid’ is groot en blijft groeien. Zo’n 60 procent van consumenten wereldwijd geeft aan zich verbonden te voelen met duurzame initiati...