Grote jongens in Piëmont, La Spinetta. Hebben sinds jaar en dag een neushoorn op het etiket staan. Dat belooft wat. Maar zoals er ook roze olifanten bestaan, is dit ook een bijzonder goedgeluimd hoorndier.
De afbeelding is overigens een houtgravure uit 1515 gemaakt door Albrecht Dürer. De Duitse kunstenaar baseerde zijn afbeelding op beschrijvingen van een Indiase neushoorn die dat jaar in Lissabon arriveerde—de eerste in Europa—zonder het dier ooit zelf te hebben gezien.
Wijnmaker Giorgio Rivetti koos dit kunstwerk uit bewondering voor Dürers werk, niet vanwege een directe link met zijn wijn of de wijngaard. Er komen daar weinig neushoorns voor. De afbeelding symboliseert kracht en karakter, waarden die Rivetti ook in zijn wijnen wil uitdrukken. Maar kijk aan: voor noord-Italiaans rood is Ca’ di Pian opmerkelijk toeschietelijk.
Verzorger Rivetti heeft ’m dan ook uitstekend weten te dresseren, waardoor hij nu opzit en pootjes geeft. Inmiddels bovendien in een volledig biologische- en veganistische ambiance, en superiore bovendien. Verschilt door dat laatste ook van ‘gewone’, vaak frissere en fruitigere barbera d’Asti, doordat de wijn minimaal 14 maanden rijpt, waarvan 6 op eikenhout. Meer complexiteit en een vollere wijn met meer structuur vallen ons ten deel.
Heerlijk rijpe, doch zure kersen. Vooral ook echter: cassis, veel cassis. Bramen. Eveneens prettige zuren: aceto balsamico. Gedroogde pruimen, luxe leer, wat laurier. Plus nog wat andere, delicate bijdragen uit het kruidenrekje. Grote wijn. En nu we toch met complimentjes aan het strooien zijn: heerlijke neus bovendien.
Die mening is men ook in China toegedaan, maar daar dicht men de hoorn van de neushoorn in gemalen vorm juist weer heel andere kwaliteiten toe.